VII. tribina u Godini vjere
Tribina s katehezom za odrasle u Godini vjere u župi svetoga Antuna Padovanskog u Zagrebu: „Stvaranje: svijet, čovjek, pad (KKC, 279-412)
U ponedjeljak, 11. ožujka 2013. godine, u dvorani svetoga Franje na zagrebačkom Svetom Duhu, u organizaciji župe svetoga Antuna Padovanskoga održana je sedma u nizu od deset tribina s katehezom za odrasle na temu: „Stvaranje: svijet, čovjek, pad.“ Predavač je temu ove tribine, koja je po sebi vrlo zanimljiva, ali teološki vrlo izazovna, jer dotiče središnje teme kršćanskog vjerovanja obradio na vrlo pristupačan i širem slušateljstvu razumljiv način što po sebi ne iznenađuje jer je voditelj tribine ekspert baš u ovome teološkom području. Prof. dr. sc. fra Ivan Karlić, profesor je dogmatske teologije na Katoličko bogoslovnom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu.
Cjelokupna tribina se može podijeliti u tri velike tematske cjeline koje se međusobno prožimaju i nadopunjuju. U uvodnom dijelu tribine prof. Karlić je razjasnio same pojmove koji su neophodni za razumijevanje sadržaja o kojima je govorio. Tako je naglasio da je dugo godina postojao sukob između prirodnih znanosti i teologije baš u ovome području jer je kršćansko-teološko naučavanje pogrešno prihvaćalo i doslovno tumačilo biblijski govor o stvaranju svijeta i čovjeka kao povijesne činjenice. Problemi i nesuglasice uglavnom su nadvladani tek kad se shvatilo da prirodne znanosti i teologija zapravo ne proturječe jedna drugoj, da trebaju raditi i istraživati zajedno, s ciljem preispitivanja svojih rezultata, vodeći računa o sadržajima i limitima u razmišljanju, bilo prirodnih, bilo teoloških znanosti. Prema tome, treba samo postaviti u pravilan odnos područje prirodnih znanosti, vjere i filozofije; sama prirodna znanost pomoću vlastitih metoda i ciljeva ne može pokriti čitavo područje ljudskog razuma, te vjera i filozofija priskaču u pomoć, otkrivajući izvor, svrhu i cilj stvaranja, istaknuo je prof. Karlić.
Potom je voditelj tribine nastavio sa tumačenjem stvaranja svijeta i čovjeka kako je sadržano u knjizi Postanka. Pri tome naglasivši kako Knjiga Postanka ne opisuje povijesno stvaranje svijeta i čovjeka, nego je posrijedi teološki (vjerski) pogled na prošlost i budućnost. Cilj Knjige Postanka je u svjetlu vjere u Boga gledati i tumačiti svijet i događaje u njemu. U opisu stvaranja svijeta i čovjeka postoje dva opisa koja su sadržana u Knjizi Postanka, to su jahvistički i svećenički opis stvaranja.
Nakon što je vrlo jasno i pregledno razjasnio oba opisa o stvaranju, prof. Karlić je progovorio o evolucionizmu. Pri tome rekavši kako je pogrešna alternativa evolucija ili stvaranje (biblijski simbolički opis) jer ideja stvaranja ne isključuje određeni evolutivni proces. Sveto pismo ne želi reći kako je čovjek stvoren, nego da je čovjek stvoren od Boga. Stoga se nipošto ne može isključiti mogućnost da se Bog kod stvaranja može poslužiti i evolucijom, pri tome valja imati na umu da je biološka evolucija hipoteza (teorija) koja nije dokazana, a ne znanstvena činjenica, ustvrdio je prof. Karlić.
U trećem i završnom dijeli tribine prof. Karlić je govorio o prvom grijehu, ili o istočnom ili izvornom grijehu. Iz Svetoga pisma jasno je uvjerenje da je grijeh univerzalan i da se odnosi na sve ljude. To nije plod sudbine ili je Bog tako htio, nego ima svoj uzrok: čovjek se udaljio od Boga. Eva i Adam padaju pred napašću i prekidaju izvorni mir s Bogom, upravo u tome prekidu je srž grijeha i pokazuje se što svaki grijeh jest, istaknuo je prof. Karlić. Čovjek vlastitim silama ne može izaći iz grešnoga stanja i ne može samoga sebe otkupiti, jedino Stvoritelj može povratiti i ponovno uspostaviti ispravne odnose. To se događa u Isusu Kristu koji čini upravo suprotno od onoga što čini Adam, zaključio je prof. Karlić. U nastavku ove teme prof. Karlić govorio je još o odnosu između istočnog grijeha i svakoga pojedinca kao i o istočnom grijehu kod djece. Na samom kraju tribine prof. Karlić je govorio o duhovnom svijetu tj. o anđelima i demonima.
U samom zaključku prof. Karlić je istaknuo da se čovjek (vjernik), po Isusu Kristu, nalazi u jednoj novoj situaciji u kojoj može – snagom milosti Božje – činiti dobro, a ne zlo! Gledajući Kristov život i potpomognut snagom njegova Duha, čovjek može živjeti novi i svet život, život koji – pobjeđujući zle sile – ima blagotvorne posljedice i za njega samoga i za sve ljude, odnosno za svekoliki svijet. Na poseban način Crkva, kao zajednica krštenika, jest prostor u kojem po Isusu Kristu otkupljeni, novi život treba postati „vidljiv i opipljiv”.
Slijedeća tribina s katehezom za odrasle održava se u ponedjeljak 8. travnja 2013. godine u 19.45 sati pod nazivom: „VJERUJEM U ISUSA KRISTA…“: ISUS KRIST, PRAVI BOG I PRAVI ČOVJEK (KKC 422-534)